• Telefoon: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Woning als vorm van loon
  • Gepersonaliseerde nummerplaat fiscaal aftrekbaar?
  • De salariswagen en de btw in 2022

Diensten

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

De organisatie van de algemene vergadering anno 2012

Dit jaar ondergaat de organisatie van uw algemene vergadering een opknapbeurt. Op 1 januari 2012 is een nieuwe wet in werking getreden die de regels voor de bijeenroeping van en de deelname aan de algemene vergadering wijzigen. We overlopen kort drie aandachtspunten voor niet-genoteerde vennootschappen.

Wet aandeelhoudersrechten

De algemene vergadering is een verplicht orgaan met wettelijke bevoegdheden. Er zijn drie soorten:

de gewone algemene vergadering die eenmaal per jaar wordt bijeengeroepen. Deze jaarvergadering of statutaire algemene vergadering beslist over de goedkeuring van de jaarrekening en over het verlenen van kwijting aan het bestuursorgaan en de commissaris(sen);

de buitengewone algemene vergadering beslist over een voorstel van statutenwijziging;

de bijzondere algemene vergadering is iedere algemene vergadering die niet samenvalt met de gewone algemene vergadering en die niet moet beslissen over een statutenwijziging.

De wet van 20 december 2010 betreffende de uitoefening van bepaalde rechten van aandeelhouders van genoteerde vennootschappen (zie Belgisch Staatsblad van 18 april 2011) moderniseert de oproeping en deelname aan de algemene vergadering. De nieuwe regels zijn van toepassing sinds 1 januari 2012 voor beursgenoteerde vennootschappen én voor bepaalde niet-beursgenoteerde vennootschappen. Voor de niet-genoteerde vennootschappen zijn belangrijke maatregelen echter optioneel. Zij kunnen de maatregelen statutair uitwerken maar zijn hiertoe niet verplicht.

Stemmen op afstand

Aandeelhouders kunnen voortaan hun stem uitbrengen vóór de algemene vergadering, per brief of via elektronische weg. Dit gebeurt via een stemformulier dat de vennootschap ter beschikking stelt. De wijze waarop dit wordt geregeld, moet in de statuten zijn voorzien. De formulieren die de stemwijze en de onthouding niet vermelden, zijn nietig. De hoedanigheid en de identiteit van de aandeelhouder moet controleerbaar zijn. Er kan elektronisch worden gestemd tot de dag voor de algemene vergadering.

Elektronisch deelnemen

Aandeelhouders (van een NV, BVBA, CVBA) kunnen van op afstand via elektronische middelen deelnemen aan de algemene vergadering. Dit recht geldt echter enkel indien de statuten hierin uitdrukkelijk voorzien. “Elektronisch” aandeelhouders worden geacht aanwezig te zijn op de plaats waar de algemene vergadering wordt gehouden. Zij tellen mee voor de naleving van de aanwezigheids- en meerderheidsvoorwaarden. De vennootschap beschikt over een grote statutaire vrijheid bij de invulling van die wijze van deelname aan de vergadering, zodat u kan kiezen voor de oplossingen die het best bij uw specifieke situatie aansluiten. Let op. De verplichting om de algemene vergadering fysiek te houden, verdwijnt niet door deze mogelijkheid. Het bureau, de raad van bestuur en de commissaris zijn verplicht om fysiek aanwezig te zijn.

Vraagrecht

Het vraagrecht kan voortaan mondeling tijdens de algemene vergadering of schriftelijk voorafgaand aan de algemene vergadering worden uitgeoefend. Deze verduidelijkingen zijn van toepassing op de NV, BVBA, CVBA, SE en SCE.
De bestuurders hebben wel het recht niet te antwoorden op de vragen over het jaarverslag of de agendapunten, voor zover de mededeling van gegevens of feiten van dien aard is dat zij nadelig zou zijn voor de zakelijke belangen van de vennootschap of voor de vertrouwelijkheid waartoe de vennootschap of haar bestuurders zich hebben verbonden. 

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Woning als vorm van loon 13.06.2022
Lees meer
Gepersonaliseerde nummerplaat fiscaal aftrekbaar? 09.05.2022
Lees meer
De salariswagen en de btw in 2022 06.05.2022
Lees meer
Vennootschap en aandeelhouder samen eigenaar… Geen goed idee 02.05.2022
Lees meer
Het mobiliteitsbudget: nieuwigheden 24.03.2022
Lees meer
Heeft uw aannemer schulden bij RSZ of fiscus? 09.03.2022
Lees meer
Herstellingswerken aan privéwoningen: geen btw-attest 16.02.2022
Lees meer
Minder Vlaamse successierechten op vriendenerfenis 27.01.2022
Lees meer
Alle nieuws
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Lees meer
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Lees meer
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Lees meer
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Lees meer

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website door Kluwer EasyWeb