• Phone: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Start typing and press "Enter" or "ESC" to close

Latest news

  • De bedrijfsfietsen worden niet gebruikt… hoe zit dat fiscaal en sociaal?
  • A new securities tax is born
  • Wat veranderde er voor de bestuurders in het WVV?

Services

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Anciënniteitspremies: een beloning voor uw trouw personeel

Via het toekennen van een anciënniteitspremie kan u werknemers die al lang bij u in dienst zijn belonen. Dit kan op een gunstige manier, zowel fiscaal als sociaalrechtelijk. U moet daarvoor wel enkele voorwaarden respecteren. Een kort overzicht.

Een sociaal voordeel

De fiscale administratie beschouwt anciënniteitspremies als een 'sociaal voordeel'. Sociale voordelen zijn  beperkte voordelen die door de onderneming aan haar werknemers worden toegekend met een sociaal doel of om de relatie tussen de werknemers onderling of met het bedrijf te versterken. Deze voordelen zijn niet belastbaar bij de werknemer. Er moeten evenmin individuele fiches voor opgemaakt worden.

Hoewel sociale voordelen in principe niet als beroepskost aftrekbaar zijn bij de werkgever, bestaan hierop uitzonderingen. De anciënniteitspremie is daar één van.

Voorwaarden

Opdat de anciënniteitspremie voor de werknemer belastingvrij zou zijn en voor de werkgever toch aftrekbaar zou blijven, moeten er wel enkele voorwaarden gerespecteerd worden. De administratie heeft zich aangesloten bij de voorwaarden  die door de RSZ worden gesteld, opdat dergelijke premies niet onderworpen zouden zijn aan socialezekerheidsbijdragen. De anciënniteitspremie mag tijdens de loopbaan van de werknemer bij de werkgever maximaal tweemaal worden toegekend. Een eerste maal ten vroegste in het kalenderjaar waarin de werknemer 25 jaar in dienst is bij die werkgever en de tweede maal ten vroegste in het kalenderjaar waarin de werknemer 35 jaar in dienst is bij die werkgever.

Vroeger werd daarbij eveneens de voowaarde gesteld dat de toekenning van de premie gebeurde “naar aanleiding van” het 25-jarige of 35-jarige jubileum van het personeelslid. Dit wil zeggen dat een toekenning aan iemand die 27 jaar in dienst is, onder dat systeem niet belastingvrij kon gebeuren. Dat is nu niet langer het geval. De enige voorwaarde is dat de toekenning “ten vroegste” gebeurt in het jaar waarin de werknemer 25 of 35 jaar voor de werkgever werkt. Het kan vanaf nu dus ook na 27, 30 of 38 jaar dienst.

Welk bedrag kan men toekennen ?

Het bedrag van de premie dat u mag toekennen, kan u op twee manieren berekenen.

Bij de eerste toekenning : maximaal één keer het brutomaandloon van de werknemer in kwestie (voor aftrek van socialezekerheidsbijdragen) en bij de tweede toekenning : maximaal twee keer het brutomaandloon van de werknemer in kwestie (voor aftrek van de socialezekerheidsbijdragen.

De alternatieve methode verwijst naar het gemiddeld brutomaandloon in de onderneming. De volgende bedragen kunnen dan uitgekeerd worden : bij de eerste toekenning één keer het gemiddeld brutomaandloon in de onderneming en bij de tweede toekenning twee keer het gemiddeld brutomaandloon in de onderneming. Dit gemiddeld brutobedrag van een maandloon moet per kalenderjaar worden vastgesteld, op basis van de verhouding tussen de uitbetaalde lonen en het aantal voltijdse equivalenten tijdens het voorgaande kalenderjaar.

Deze berekeningswijzen mogen voor hetzelfde kalenderjaar niet worden gecombineerd.

Het niet-respecteren van de hierboven genoemde grenzen werd vroeger zwaar gesanctionneerd. Dit wil zeggen, bij het louter overschrijden van de drempel werd de hele premie als voordeel van alle aard belast. Ook hierop is de administratie teruggekomen. Bij overschrijding van de grens wordt voortaan slechts het gedeelte van de premie dat het maximumbedrag te boven gaat, als een belastbaar voordeel behandeld. Het gedeelte onder de maximumgrens blijft een vrijgesteld sociaal voordeel.

  • Latest news
  • Services
De bedrijfsfietsen worden niet gebruikt… hoe zit dat fiscaal en sociaal? 14.12.2020
Read more
A new securities tax is born 11.12.2020
Read more
Wat veranderde er voor de bestuurders in het WVV? 06.12.2020
Read more
Info in UBO-register: kwaliteit moet omhoog 18.11.2020
Read more
BTW op educatieve en wetenschappelijke evenementen via lokalisatiecriteria 14.11.2020
Read more
A visit from the tax authorities when you are not at home 02.11.2020
Read more
Overdracht van niet volgestorte aandelen: op wie rust de volstortingsplicht? 22.10.2020
Read more
Wat is het belastingstelsel van het crisis-overbruggingsrecht? 04.10.2020
Read more
All news
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Read more
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Read more
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Read more
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Read more

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website by Kluwer EasyWeb