• Phone: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
search-message

Latest-news

  • Plus-values et remploi : pas de délai supplémentaire pour cause de coronavirus
  • Les bonus salariaux exonérés de plus en plus populaires
  • Activités complémentaires en 2021

Services

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Vergoedingen betaald aan uw managementvennootschap aftrekbaar?

Veel bedrijfsleiders werken via een managementvennootschap voor een (eigen) exploitatievennootschap. Zo’n managementvennootschap is geen vennootschapsvorm op zich, maar kan de vorm aannemen van een NV, BVBA, V.O.F., enz. De naam verwijst immers naar het doel, de activiteit van de vennootschap. Hoewel er geen specifieke vennootschapsrechtelijke, sociaalrechtelijke of fiscale regels gelden voor deze vennootschappen, roepen ze toch enkele specifieke fiscale vragen op.

Managementvennootschap versus werkvennootschap

De exploitatie- of werkvennootschap voert de  'werkelijke' activiteit uit, ze exploiteert de onderneming. Iedere (werk)vennootschap moet natuurlijk worden beheerd. Dat gebeurt door de bedrijfsleider, die als natuurlijk persoon kan werken (zelfstandige of werknemer van de vennootschap) of via een managementvennootschap.

De werkvennootschap zal de manager of de managementvennootschap natuurlijk moeten vergoeden voor de geleverde prestaties.

Wat is het probleem?

De vergoeding die de werkvennootschap aan de managementvennootschap betaalt, is duidelijk een 'kost'. Toch aanvaardt de administratie vaak de aftrek als beroepskost van de betaalde vergoedingen niet. Daarvoor baseert ze zich op artikel 49 WIB92, dat de wettelijke voorwaarden om een kost als beroepskost te kunnen aftrekken, opsomt:

de kosten moeten tijdens het belastbare tijdperk gedaan of gedragen zijn;

om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden;

de kosten moeten voor het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid noodzakelijk zijn;

de echtheid en het bedrag van de kosten moet verantwoord zijn door middel van bewijsstukken.

Op de vraag of de kosten gedragen zijn tijdens het belastbare tijdperk gaan we niet verder in.

Het is eigenlijk logisch dat deze kosten gemaakt zijn om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en dat de kost van deze vergoeding een noodzakelijk verband heeft met de werkzaamheid van de vennootschap. Een vennootschap heeft immers een bedrijfsleider nodig (hetzij een natuurlijk persoon, hetzij een managementvennootschap) om de onderneming te leiden en die bedrijfsleider doet dat uiteraard niet gratis. Hij levert prestaties voor de werkvennootschap en moet daarvoor worden betaald.

De fiscus heeft echter nog een stok achter de deur. Enkel kosten waarvan “de echtheid en het bedrag” bewezen kunnen worden, zijn aftrekbaar. De fiscus weigert dan ook de aftrek van de kosten, omdat ze er van uitgaat dat de management-vennootschap geen werkelijke prestaties heeft geleverd ten voordele van de exploitatievennootschap.

Een regelmatige factuur zou in feite voldoende moeten zijn om de echtheid van de kosten aan te tonen. Helaas is de fiscale administratie veeleisender, en vindt ze daarvoor bovendien steun bij een deel van de rechtspraak. Volgens haar benadering is een factuur enkel een begin van bewijs, dat verder moet worden aangevuld met andere bewijselementen. Andere bewijsstukken aanvoeren, is echter niet zo vanzelfsprekend. De prestaties van een manager zijn immers (meestal) niet tastbaar: vergaderen, plannen, delegeren,  controleren,... Hoe moet een belastingplichtige aantonen dat de managementvennootschap deze diensten werkelijk gepresteerd heeft?  

Toch is niet alle hoop verloren. Niet alle rechters volgen blindelings het standpunt van de fiscus. Afwijzende rechtspraak vinden we bijvoorbeeld bij de hoven van beroep van...

Gent: het is nu eenmaal een realiteit dat ondernemingen tegenwoordig geleid worden door managers die de beleidsbeslissingen nemen, instructies geven aan personeelsleden op het werkveld en daarop supervisie houden.

en Antwerpen: het is aan de fiscus om te bewijzen dat de gefactureerde vergoedingen niet overeenstemmen met werkelijke prestaties,  ze mag de aftrek van de kosten niet zomaar weigeren.

Er zijn echter eveneens veel arresten die de  fiscus wel gelijk geven.

Conclusie

Hoewel managementvergoedingen volgens de letter van de wet wel aftrekbaar kunnen zijn, ligt de fiscus soms dwars. Het is bovendien moeilijk om een duidelijke lijn te trekken in de rechtspraak. Dit alles leidt helaas tot heel wat rechtsonzekerheid.

  • Latest-news
  • Services
Plus-values et remploi : pas de délai supplémentaire pour cause de coronavirus 12.03.2021
read-more
Les bonus salariaux exonérés de plus en plus populaires 09.03.2021
read-more
Activités complémentaires en 2021 01.03.2021
read-more
Btw-controle van permanent verlieslatende activiteiten 22.02.2021
read-more
De digitale algemene vergadering van uw vennootschap 01.02.2021
read-more
Corona handelshuurleningen 27.01.2021
read-more
Schenking via Nederland minder aantrekkelijk 15.01.2021
read-more
Voitures de société : avantage de toute nature en 2021 01.01.2021
read-more
read-all-news
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
read-more
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
read-more
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
read-more
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
read-more

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

site web par Kluwer EasyWeb