• Phone: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Start typing and press "Enter" or "ESC" to close

Latest news

  • VAT audit of continuously loss-making activities
  • De digitale algemene vergadering van uw vennootschap
  • Corona handelshuurleningen

Services

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Hoeveel bedraagt de vennootschapsbijdrage voor 2013?

De jaarlijkse vennootschapsbijdrage is een forfaitair bedrag om het socialezekerheidsstelsel van de zelfstandigen te financieren. De bijdrage blijft in 2013 ongewijzigd. De overheid heeft wel het grensbedrag tussen de basisbijdrage en de verhoogde bijdrage geïndexeerd.

Bedrag betaling

Alle vennootschappen die zijn onderworpen aan de Belgische vennootschapsbelasting of aan de belasting der niet-verblijfhouders, moeten binnen de drie maanden na de neerlegging van hun oprichtingsakte aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Jaarlijks moeten ze aan dit fonds een vennootschapsbijdrage betalen.
Sinds 2004 zijn er twee forfaitaire bijdragen: de basisbijdrage en de verhoogde bijdrage.
De verhoogde bijdrage moet worden betaald wanneer het balanstotaal van het voorlaatste afgesloten boekjaar hoger is dan een bepaald bedrag. De jaarrekening van het voorlaatste afgesloten boekjaar is bepalend voor de vennootschapsbijdrage die uw vennootschap moet betalen. Voor het bijdragejaar 2013 is dit het boekjaar 2011.

Vennootschappen met een balanstotaal kleiner dan 641.556,65 EUR betalen in 2013 een vennootschapbijdrage van 347,50 EUR. Grote vennootschappen betalen 868 EUR. Dit zijn dezelfde bedragen als in 2012.
De vennootschapsbijdrage is ondeelbaar. Een vennootschap die in de loop van een jaar wordt opgericht, moet voor dat jaar toch de volledige vennootschapsbijdrage betalen.

Tijdstip betaling

De jaarlijkse bijdrage moet elk jaar vóór 30 juni worden betaald. Het socialeverzekeringsfonds stuurt de vennootschap een betalingsbericht. Als de vennootschap dit betalingsbericht niet of te laat ontvangt, moet ze de bijdrage toch betalen voor 30 juni. Wanneer een vennootschap haar bijdrage niet op tijd betaalt, wordt een verhoging van 1% van het bijdragebedrag gevraagd per maand vertraging (de maand waarin de bijdrage wordt betaald inbegrepen). Bij overmacht kan u een kwijtschelding van die verhoging vragen.

Voor nieuw opgerichte vennootschappen bestaat er een specifieke regeling. Vennootschappen die na 1 april hun rechtspersoonlijkheid hebben verkregen, moeten betalen tegen het einde van de derde maand die volgt op de datum waarop ze hun rechtspersoonlijkheid hebben verkregen. Zij betalen de lage bijdrage van 347,50 EUR omdat zij nog geen voorlaatste boekjaar hebben waarop de bijdrage kan worden gebaseerd.

Vrijstelling betaling

Personenvennootschappen kunnen de eerste drie jaar na hun oprichting een vrijstelling van de vennootschapsbijdrage krijgen. Op voorwaarde dat zij in de Kruispuntbank van Ondernemingen zijn ingeschreven als commerciële onderneming of ambachtsonderneming en de zaakvoerders of bestuurders én de meerderheid van de werkende vennoten in de tien jaar vóór de oprichting ten hoogste drie jaar zelfstandige zijn geweest. De vrijstelling wordt per jaar beoordeeld.

Vennootschappen zijn ook vrijgesteld van de bijdragebetaling vanaf het jaar waarin zij werden failliet verklaard door een vonnis van de rechtbank van koophandel, als zij zich in een toestand van vereffening bevinden en zij een gerechtelijk akkoord hebben verkregen.

Een vennootschap die geen activiteit uitoefent gedurende een volledig kalenderjaar kan eveneens worden vrijgesteld van bijdragebetaling. Als bewijs van haar inactiviteit kan enkel een attest worden afgeleverd door de Administratie der Directe Belastingen of een attest van de Administratie van de btw.

  • Latest news
  • Services
VAT audit of continuously loss-making activities 22.02.2021
Read more
De digitale algemene vergadering van uw vennootschap 01.02.2021
Read more
Corona handelshuurleningen 27.01.2021
Read more
Schenking via Nederland minder aantrekkelijk 15.01.2021
Read more
Company cars: benefit in kind in 2021 01.01.2021
Read more
De bedrijfsfietsen worden niet gebruikt… hoe zit dat fiscaal en sociaal? 14.12.2020
Read more
A new securities tax is born 11.12.2020
Read more
Wat veranderde er voor de bestuurders in het WVV? 06.12.2020
Read more
All news
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Read more
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Read more
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Read more
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Read more

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website by Kluwer EasyWeb