• Telefoon: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Het mobiliteitsbudget: nieuwigheden
  • Heeft uw aannemer schulden bij RSZ of fiscus?
  • Herstellingswerken aan privéwoningen: geen btw-attest

Diensten

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Opeisbaarheid btw: overgangsregeling blijft tot eind 2014

De nieuwe regels inzake facturatie en opeisbaarheid van de btw, opgelegd door de Europese facturatierichtlijn, blijven erg moeilijk om te implementeren. De volledige inwerkingtreding werd door de regering al verschillende keren opgeschoven. Eind 2013 werd officieel bevestigd dat de overgangsmaatregelen tot eind van 2014 verder kunnen worden toegepast. We brengen ze nog eens in herinnering en komen ten gepaste tijde in detail terug op de nieuwe regeling.

De bestaande versus de geplande regeling

De klassieke regel stelt dat btw opeisbaar wordt van zodra er een factuur wordt uitgereikt, ook als de levering van het goed of de dienst nog niet heeft plaatsgevonden. Hetzelfde geldt natuurlijk als facturatie en levering wel samenvallen.  Vanaf dat moment kan de btw-aftrek ook uitgeoefend worden.

Op basis van de nieuwe regeling wordt de btw niet meer opeisbaar bij het uitreiken van de factuur, maar wel (1) op het ogenblik van de levering, (2) bij het einde van de dienstverrichting of (3) in de mate van betaling van de factuur. De btw-aftrek kan dus pas vanaf dan plaatsvinden.

Een leverancier of dienstverrichter kan nog steeds een voorschot vragen via een 'voorschotfactuur'. Die term wordt nu echter een beetje misleidend, want dit document wordt (in de toekomst) niet meer als een echte 'factuur' beschouwd. De effectieve factuur mag slechts worden uitgereikt, als de dienst of levering heeft plaatsgevonden of als een deel van de prijs werd betaald. Maar het wordt nog complexer: de administratie mag de btw, zoals vermeld op de voorschotfactuur, toch al eisen van de  leverancier, terwijl de klant de btw nog niet in aftrek mag brengen. De afnemer moet immers wachten tot één van de drie (nieuwe) hierboven vermelde momenten van opeisbaarheid.  Dan heeft hij nog een tweede document nodig. Pas als dat werd opgesteld, kan de btw in aftrek worden gebracht.

Omdat deze verschuiving een grote impact heeft en heel wat praktische implicaties (o.a. de aanpassing van boekhoudprogramma's van de ondernemingen aan de nieuwe regel) was een overgangsmaatregel nodig. Na ettelijke beslissingen van de administratie staat nu vast dat de overgangsregeling nog tot het einde van dit jaar verder mag worden toegepast.

Overgangsregeling voor 'voorschotfacturen'

De overgangsregeling voorziet dat 'voorschotfacturen' voorlopig verder kunnen worden behandeld als in het verleden, met andere woorden voorlopig blijft een voorschotfactuur gewoon een 'echte' factuur. De factuur moet dan wel een specifieke vermelding bevatten: “Toepassing van de wettelijke regeling inzake opeisbaarheid. Recht op aftrek ontstaat na de betaling van het voorschot."

De overgangsregeling heeft zowel voor de leverancier als voor de afnemer gevolgen:

de leverancier mag de voorschotfactuur opnemen in zijn maandelijkse (of periodieke) btw-aangifte, waarin betaling van de voorschotfactuur plaatsvindt. Hij moet dus niet wachten tot de maand/het kwartaal verbonden aan de datum van uitreiking van de uiteindelijke factuur;

de klant mag de btw, die hij betaalt op het voorschot, onmiddellijk in aftrek brengen. Hij moet niet wachten tot het tweede document werd opgesteld wanneer de dienst helemaal verricht werd, het goed geleverd.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Het mobiliteitsbudget: nieuwigheden 24.03.2022
Lees meer
Heeft uw aannemer schulden bij RSZ of fiscus? 09.03.2022
Lees meer
Herstellingswerken aan privéwoningen: geen btw-attest 16.02.2022
Lees meer
Minder Vlaamse successierechten op vriendenerfenis 27.01.2022
Lees meer
Liquidatiereserve en vennootschap-aandeelhouder 18.01.2022
Lees meer
Btw op vervoerdiensten bij uitvoer van goederen 14.01.2022
Lees meer
Kosten na stopzetting 10.12.2021
Lees meer
Fiscale controle zonder verplaatsing 03.12.2021
Lees meer
Alle nieuws
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Lees meer
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Lees meer
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Lees meer
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Lees meer

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website door Kluwer EasyWeb