• Phone: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Start typing and press "Enter" or "ESC" to close

Latest news

  • Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet?
  • (Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen
  • Verhuur van gemeubeld logies

Services

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Nieuwe fiscale vrijstelling voor werkgevers om impact eenheidsstatuut te milderen

De invoering van het eenheidsstatuut (de juridische gelijkschakeling van arbeiders en bedienden) heeft een brede waaier aan gevolgen. Ook fiscaal heeft dit eenheidsstatuut zijn consequenties. Zo werd er een nieuwe vrijstelling ingevoerd, om de financiële impact voor de werkgevers wat te temperen.

Een vrijstelling, maar pas vanaf 2019

Het fiscale voordeel dat aan de ondernemingen (werkgevers) wordt toegekend, wordt aangeduid als de vrijstelling 'sociaal passief'. Belastingplichtigen kunnen dankzij deze tegemoetkoming een deel van hun winsten of baten vrijstellen.

Concreet kunnen werkgevers, per werknemer met vijf jaar anciënniteit binnen het eenheidsstatuut een deel van hun winsten of baten belastingvrij verwerven. De vrijstelling geldt voor werknemers die minstens vijf jaar anciënniteit hebben binnen het eenheidsstatuut, dat wil dus zeggen vanaf 1 januari 2014 (inwerkingtreding van het eenheidsstatuut). Dit brengt met zich mee dat de maatregel pas vanaf 2019 ook werkelijk gevolgen heeft. Bedrijven moeten dus nog tot dan wachten voor ze de vrijstelling ook effectief kunnen toepassen.

Aangezien de anciënniteit enkel vanaf 1 januari 2014 wordt gerekend, maakt het niet uit of de werknemer vóór of na die datum werd aangeworven.

De vrijstelling is evenwel slechts 'tijdelijk'. Op het moment dat de werknemer het bedrijf om welke reden dan ook verlaat, moet het bedrag terug in de winsten of baten worden opgenomen.

Bedrag van de vrijstelling

Het bedrag is gelijk aan drie weken loon per begonnen dienstjaar van de werknemer(s) vanaf het zesde dienstjaar na 1 januari 2014. Vanaf het 21ste dienstjaar na 1 januari 2014 bedraagt de belastingvrijstelling één week loon per bijkomend begonnen dienstjaar.

Het maandloon op basis waarvan de vrijstelling wordt berekend, wordt evenwel beperkt:

de schijf van 0,01 EUR tot 1.500 EUR wordt volledig in aanmerking genomen; 

de schijf van 1.500,01 EUR tot 2.600 EUR wordt voor 30 % in aanmerking genomen;

de schijf boven van 2.600 EUR geeft geen recht op de vrijstelling.

Voorbeeld

Een werknemer met een maandloon van 3.000 EUR. De eerste 1.500 EUR wordt volledig gerekend, vervolgens nog 30 % van 1.100 EUR (2.600 - 1.500). De laatste 400 EUR (3.000 - 2.600) geeft geen recht op de vrijstelling. Voor de vrijstelling komt in aanmerking: 1.500 + (1.100 × 30 %) = 1.830 EUR. Dit is het maandloon dat in aanmerking wordt genomen.

Vanaf 2018 kan dit maximumbedrag, in overleg met de werkgevers- en werknemersorganisaties, worden gewijzigd. Daarbij zal dan rekening worden gehouden met de gezondheidsindex, de evolutie van de lonen, en de eventuele wijzigingen van de fiscale wetgeving. Om binnen het geplande budget van de maatregel te blijven, kan ook de coëfficiënt van 30 % aangepast worden.

Formaliteiten

Uiteraard moeten ook de nodige formaliteiten nageleefd worden. De onderneming moet een 'nominatieve lijst' van de tewerkgestelde werknemers ter beschikking van de administratie houden. Deze lijst moet de volgende gegevens bevatten:

de volledige identiteit van de werknemer, waaronder ook het rijksregisternummer;

de datum van indiensttreding; 

de anciënniteit van de werknemer binnen het eenheidsstatuut (dus vanaf 1 januari 2014);

de bruto belastbare bezoldigingen die aan de werknemer zijn betaald of toegekend, met inbegrip van de sociale werknemersbijdragen.

  • Latest news
  • Services
Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet? 17.01.2023
Read more
(Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen 28.11.2022
Read more
Verhuur van gemeubeld logies 08.11.2022
Read more
Transfer of unpaid shares 04.11.2022
Read more
Company installs solar panels on the house of a manager or employee 05.10.2022
Read more
Vzw verhuurt zaal: btw-complexiteit is troef 10.08.2022
Read more
Woning als vorm van loon 13.06.2022
Read more
Is a personalized number plate tax deductible? 09.05.2022
Read more
All news
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Read more
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Read more
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Read more
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Read more

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website by Kluwer EasyWeb