• Telefoon: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet?
  • (Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen
  • Verhuur van gemeubeld logies

Diensten

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

In 2016 alleen nog elektronische maaltijdcheques

Maakt u gebruik van maaltijdcheques? Papieren maaltijdcheques worden in de toekomst afgeschaft en volledig vervangen door de elektronische variant. Ook de keuzemogelijkheid verdwijnt. De overstap van papieren naar elektronische maaltijdcheques moet afgerond zijn op 1 januari 2016.

Meer dan 80% van de Belgische werkgevers maakt gebruik van de maaltijdcheque, een aanvulling voor de werknemer op zijn loon en een interessante vorm van alternatieve bezoldiging. De maaltijdcheque is beschikbaar voor bedrijven uit elke sector en van elke omvang. In 2011 werd de elektronische maaltijdcheque of e-maaltijdcheque ingevoerd om de administratieve lasten te verminderen. Maar de papieren variant bleef ook bestaan. Bij de invoering van het elektronische systeem werd voorzien in een evaluatie na drie jaar. En daaruit blijkt dat het gelijktijdig bestaan van de papieren en elektronische cheques heeft geleid tot een toename van de administratieve lasten. Meteen ook de reden waarom de papieren cheques nu worden afgeschaft.

Voordelen e-maaltijdcheque

De veralgemening van de elektronische maaltijdcheque biedt voor alle partijen voordelen.
Voor u als werkgever verdwijnt het risico op fouten of op verlies van cheques tijdens de verdeling omdat u geen bewerkingen en controles meer moet uitvoeren. Een aantal formaliteiten blijven wel bestaan. U moeten blijven berekenen welke werknemers recht hebben op maaltijdcheques, op hoeveel cheques ze recht hebben, en wat de waarde van de cheques is.
Voor uw werknemers is het elektronische systeem gemakkelijker en sneller. Elke werknemer ontvangt gratis een zogenaamde 'drager' (soort bankkaart, al dan niet met een pincode). Per werknemer wordt een maaltijdchequerekening opgemaakt bij het uitgiftebedrijf. De cheques zijn een jaar geldig. De cheques die bijna vervallen, worden het eerst gebruikt. Bij verlies of diefstal kan de drager gratis worden geblokkeerd. De kostprijs van de nieuwe drager bedraagt maximaal de waarde van één maaltijdcheque. Het saldo van de elektronische maaltijdcheques op het ogenblik van de melding van diefstal of verlies blijft behouden. Ook voor de werknemers is er dus minder risico op verlies of diefstal en er is een garantie tegen niet-bruikbare cheques ingebouwd.
Handelaars moeten de cheques niet meer tellen, er is minder risico op fouten en minder files aan de kassa's. Het is wel belangrijk dat er een 'voldoende aanvaardingsnetwerk' bestaat. Vooral kleine handelaars moeten hun inspanningen verderzetten.

Fiscale en sociale voordelen

Vanaf 1 januari 2016 moet een maaltijdcheque aan de volgende voorwaarden voldoen opdat hij niet als loon wordt beschouwd en bijgevolg is vrijgesteld van sociale bijdragen en van belasting:

de toekenning van de maaltijdcheque moet zijn vervat in een collectieve arbeidsovereenkomst op sectoraal vlak of op ondernemingsvlak;

het aantal toegekende maaltijdcheques moet gelijk zijn aan het aantal dagen waarop de werknemer normale werkelijke arbeid verricht;

de maaltijdcheque wordt op naam van de werknemer afgeleverd op zijn individuele rekening;

de elektronische maaltijdcheque heeft een geldigheidsduur van twaalf maanden, te rekenen vanaf het ogenblik dat de maaltijdcheque op de maaltijdchequerekening wordt geplaatst. Hij mag alleen worden gebruikt voor de betaling van een eetmaal of voor de aankoop van verbruiksklare voeding;

de tussenkomst van de werkgever in het bedrag van de maaltijdcheque mag ten hoogste 5,91 euro per maaltijdcheque bedragen; de persoonlijke bijdrage van de werknemer bedraagt ten minste 1,09 euro;

het aantal elektronische maaltijdcheques en het brutobedrag ervan, verminderd met het persoonlijk aandeel van de werknemer, worden vermeld op de loonfiche;

de werknemer kan het saldo en de geldigheidsduur nagaan;

de maaltijdcheque worden verdeeld door een erkende uitgever.

Vanaf oktober 2015 ...

De afschaffing van de papieren maaltijdcheques is nog niet voor dit jaar. Op 1 januari 2016 wordt definitief overgestapt naar het systeem van de elektronische maaltijdcheques.
De laatste papieren maaltijdcheques moeten betrekking hebben op prestaties van september 2015. Maaltijdcheques op papier kan u dus maar aan uw werknemers overhandigen tot 30 september 2015. Alle papieren maaltijdcheques die worden uitgegeven in 2015 zijn maar geldig tot 31 december 2015. Dit is een afwijking van de principiële geldigheidsduur van twaalf maanden voor de papieren cheques uitgegeven in 2015.
Neem in elk geval tijdig contact op met uw leverancier om praktische afspraken te maken. De tijd gaat snel, gebruik hem wel.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet? 17.01.2023
Lees meer
(Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen 28.11.2022
Lees meer
Verhuur van gemeubeld logies 08.11.2022
Lees meer
Overdracht van niet-volgestorte aandelen 04.11.2022
Lees meer
Vennootschap plaatst zonnepanelen op woning van bedrijfsleider of werknemer 05.10.2022
Lees meer
Vzw verhuurt zaal: btw-complexiteit is troef 10.08.2022
Lees meer
Woning als vorm van loon 13.06.2022
Lees meer
Gepersonaliseerde nummerplaat fiscaal aftrekbaar? 09.05.2022
Lees meer
Alle nieuws
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Lees meer
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Lees meer
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Lees meer
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Lees meer

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website door Kluwer EasyWeb