• Phone: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Start typing and press "Enter" or "ESC" to close

Latest news

  • Woning als vorm van loon
  • Is a personalized number plate tax deductible?
  • De salariswagen en de btw in 2022

Services

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Decemberafrekening vakantiegeld bedienden vanaf nu eenvoudiger

Elke bediende die in de loop van het kalenderjaar zijn gemiddelde arbeidsduur heeft verminderd, krijgt in december een decemberafrekening. Die decemberafrekening ziet er voortaan een pak eenvoudiger uit. Vanaf dit jaar moet u geen vervroegd vakantiegeld voor het volgende vakantiejaar meer betalen.

Bijzondere regel

Een “decemberafrekening” vindt plaats zodra een bediende in de loop van het jaar gemiddeld minder uren gaat werken. Een beperking en/of tijdelijke vermindering van het aantal werkuren of een gedeeltelijke schorsing van de arbeidsovereenkomst in de loop van het jaar (bv. deeltijds tijdskrediet, deeltijds ouderschapsverlof) volstaan voor een decemberafrekening.
In een aantal gevallen moet er geen decemberafrekening gebeuren maar een volledige en onmiddellijke vakantiegeldafrekening (mét eindejaarspremie in de berekeningsbasis), nl. bij voltijds tijdskrediet, voltijdse loopbaanonderbreking of oproeping onder de wapens.

De decemberafrekening bestaat/bestond uit twee luiken: een compensatie voor het vakantiegeld (enkel en dubbel) dat de bediende eventueel te weinig heeft ontvangen omdat hij minder is gaan werken; én “vervroegd vakantiegeld” (enkel en dubbel) of een voorafbetaling van het vakantiegeld bestemd voor de vakantiedagen die in het volgend jaar worden opgenomen.

Betaling vervroegd vakantiegeld afgeschaft

Sinds 1 januari 2014 moet u in de decemberafrekening geen “vervroegd vakantiegeld” meer opnemen. Het vakantiegeld voor bedienden die minder zijn gaan werken, wordt voortaan berekend op basis van het arbeidsregime waarin de bediende is tewerkgesteld op het ogenblik dat hij zijn vakantie opneemt, met een afrekening op het eind van het vakantiejaar van de nog niet-genoten vakantierechten op basis van het loon en de prestaties van het vakantiedienstjaar.
De werkgever betaalt voortaan aan de bediende dus het enkel vakantiegeld voor de niet-opgenomen vakantiedagen en ook het dubbel vakantiegeld. Die betaling gebeurt met de uitbetaling van de maand december van het vakantiejaar.

Voordelen nieuwe regeling voor werknemers én werkgevers

De 'omslachtige regeling' van de decemberafrekening werd in 2007 om budgettaire redenen ingevoerd. Als het volledige vakantiegeld vervroegd moest worden uitbetaald, moesten ook de daarop verschuldigde RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing vroeger worden betaald.

Bedienden die in de loop van het jaar hun aantal wekelijkse arbeidsuren verminderen, worden nu niet langer geconfronteerd met een verrekening van het vervroegde vakantiegeld. Werknemers beseften dikwijls niet dat dit inhield dat ze het volgende jaar nauwelijks vakantiegeld kregen want zowel het enkel als het dubbel vakantiegeld waren al (vervroegd) betaald in december van het vakantiedienstjaar.

Ook voor werkgevers is de aanpassing van de decemberafrekening een (financiële) meevaller. Als werkgever moet u bij een vermindering van de arbeidsduur het vakantiegeld niet meer voorfinancieren en vervalt deze meerkost.

  • Latest news
  • Services
Woning als vorm van loon 13.06.2022
Read more
Is a personalized number plate tax deductible? 09.05.2022
Read more
De salariswagen en de btw in 2022 06.05.2022
Read more
Joint ownership between a company and its shareholder … Not a good idea 02.05.2022
Read more
Het mobiliteitsbudget: nieuwigheden 24.03.2022
Read more
Does your contractor have debts with the RSZ or the tax authorities? 09.03.2022
Read more
Herstellingswerken aan privéwoningen: geen btw-attest 16.02.2022
Read more
Reduced Flemish inheritance taxes on friends inheritance 27.01.2022
Read more
All news
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Read more
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Read more
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Read more
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Read more

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website by Kluwer EasyWeb