• Phone: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Start typing and press "Enter" or "ESC" to close

Latest news

  • De bedrijfsfietsen worden niet gebruikt… hoe zit dat fiscaal en sociaal?
  • A new securities tax is born
  • Wat veranderde er voor de bestuurders in het WVV?

Services

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Komen er Vlaamse rulings over erf- en registratiebelasting?

Het Vlaams Gewest staat sinds 1 januari 2015 zelf in voor de invordering van de successie- en registratierechten. Een gevolg daarvan is dat de toepassing en interpretatie van de antimisbruikbepaling in deze materie nu ook een Vlaamse zaak geworden is. De federale rulingcommissie mag daarover in Vlaamse zaken dus geen rulings meer afleveren (maar nog wel antwoorden op Waalse en Brusselse aanvragen). Om Vlaamse belastingplichtigen toch ook rechtszekerheid te geven, zal er voor deze materies een Vlaamse rulingdienst in het leven worden geroepen.

Logischerwijze zijn de regels voor het aanvragen en afleveren van Vlaamse rulings geïnspireerd op de bestaande regels voor de (federale) rulings van de Dienst voor voorafgaande beslissingen in fiscale zaken, zoals de rulingcommissie officieel heet.

Een Vlaamse rulingcommissie

De Vlaamse rulingcommissie krijgt voorlopig geen eigen naam, maar zal in de wettelijke bepalingen gewoon worden aangeduid als de 'bevoegde entiteit van de Vlaamse administratie'. Dit betekent ook dat deze 'entiteit' geen autonome instelling is, los van de rest van de Vlaamse belastingadministratie. De federale dienst voor voorafgaande beslissingen is daarentegen wel een volledig autonome dienst.

De dienst telt zeven leden en bestaat uit (i) een voorzitter: de leidend ambtenaar van de bevoegde entiteit van de Vlaamse administratie (het hoofd van de Vlaamse belastingdienst - Vlabel), (ii) de twee afdelingshoofden van de betrokken afdelingen (dit wil zeggen het hoofd van de afdelingen erfbelastingen en registratiebelastingen), en (iii) maximaal vier andere ambtenaren met minstens de graad van adviseur of directeur. In tegenstelling tot bij de federale dienst heeft de voorzitter hier geen doorslaggevende stem in geval van staking der stemmen.

Ook Vlaamse rulings heten trouwens officieel 'voorafgaande beslissingen'. Ze zullen worden gepubliceerd op de site van de Vlaamse belastingdienst.

Een (Vlaamse) ruling blijft vijf jaar geldig.

Schriftelijk aanvragen

Een ruling moet schriftelijk worden aangevraagd en gemotiveerd zijn. In de aanvraag moeten alle relevante gegevens reeds vermeld worden:  de identiteit van de aanvrager en andere eventuele betrokken partijen, volledige beschrijving van de geplande verrichting, de wettelijke of reglementaire bepalingen waarop de situatie betrekking heeft/waar men duidelijkheid over wil verkrijgen.

Bij de aanvraag moet de aanvrager ook bekend maken of er in het buitenland rulingaanvragen werden ingediend of rulings werden afgeleverd over dezelfde materie. Zo ja, moet er een kopie van deze aanvragen/rulings worden toegevoegd.

Een informele prefiling fase (om de mogelijkheden af te tasten zonder formeel een ruling aan te vragen) wordt voorlopig niet voorzien. Ook voor de federale rulings is dit echter een gewoonte die in de praktijk is gegroeid maar niet in de wet is voorzien.

Voorafgaand aan uitvoering van plannen

Ook hier geldt uiteraard de regel dat de ruling moet worden aangevraagd voordat er met het uitvoeren van de geplande verrichtingen werd begonnen. Of eigenlijk: de verrichting mag op het moment van de vraag fiscaal nog geen uitwerking hebben gehad.

Termijnen

Binnen de vijftien dagen laat de commissie weten binnen welke termijn ze zal beslissen. Voor de beslissing zelf heeft de dienst in principe een termijn van drie maanden (hoewel dit eerder een streefdatum is dan een vervaldatum).

Samenwerken met de federale rulingcommissie

De kans is natuurlijk niet onbestaande dat er gemengde dossiers worden ingediend: dat wil zeggen aanvragen die bv. aspecten bevatten van inkomstenbelastingen (bevoegdheid van de federale rulingcommissie) en registratiebelastingen (bevoegdheid van de Vlaamse rulingcommissie). De twee diensten zullen in dat geval samen één ruling moeten afleveren.

Iedere dienst zal een standpunt innemen voor de materies waarvoor zij bevoegd is. De Vlaamse dienst voor de Vlaamse materies (erf- en registratiebelasting), de federale dienst voor de federale materies (o.a. inkomstenbelastingen, btw). De Vlaamse rulingcommissie zal voor de materies waarvoor ze bevoegd is een bindend advies  overmaken aan de federale rulingcommissie, die dit standpunt dan in de gezamenlijke ruling integreert.

Als het onderwerp van de vraag is welk niveau (en dus welke dienst) er bevoegd is, nemen de diensten een gezamenlijk standpunt in. 

  • Latest news
  • Services
De bedrijfsfietsen worden niet gebruikt… hoe zit dat fiscaal en sociaal? 14.12.2020
Read more
A new securities tax is born 11.12.2020
Read more
Wat veranderde er voor de bestuurders in het WVV? 06.12.2020
Read more
Info in UBO-register: kwaliteit moet omhoog 18.11.2020
Read more
BTW op educatieve en wetenschappelijke evenementen via lokalisatiecriteria 14.11.2020
Read more
A visit from the tax authorities when you are not at home 02.11.2020
Read more
Overdracht van niet volgestorte aandelen: op wie rust de volstortingsplicht? 22.10.2020
Read more
Wat is het belastingstelsel van het crisis-overbruggingsrecht? 04.10.2020
Read more
All news
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Read more
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Read more
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Read more
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Read more

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website by Kluwer EasyWeb