• Telefoon: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet?
  • (Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen
  • Verhuur van gemeubeld logies

Diensten

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Een geschil met de fiscus: de behandeling van het bezwaarschrift door de administratie

In een vorige bijdrage legden we uit hoe u bij de administratie zelf een bezwaar kan aantekenen als u het oneens bent met de aanslag die de fiscus u wil opleggen. Nadat u als belastingplichtige het bezwaar correct heeft ingediend, komt de volgende stap: de behandeling van het bezwaar door de administratie. In deze bijdrage bekijken we hoe de rest van de procedure verloopt.

Ontvankelijkheid van het bezwaar

De administratie zal eerst nagaan of het bezwaar ontvankelijk is. Met andere woorden: controleren of aan alle vereisten is voldaan:

het bezwaar is schriftelijk ingediend;

het bezwaar is ondertekend;

het bezwaar is door de juiste persoon ingediend;

het bezwaar is bij de juiste persoon ingediend;

het bezwaar is tijdig ingediend (binnen de zes maanden);

het bezwaar is gemotiveerd.

Als het bezwaar aan één of meerdere van de voorwaarden niet voldoet, is het  onontvankelijk. Het bezwaar wordt dan niet verder behandeld. Zelfs als u ten gronde wel gelijk zou hebben, kan u geen gelijk meer krijgen.

Onderzoek van het bezwaar door de bevoegde ambtenaar

bezwaarschrift wordt onderzocht door een ambtenaar die een hogere graad heeft dan controleur, bv. een eerstaanwijzend inspecteur. Hij heeft dezelfde bevoegdheden en bewijsmiddelen als de controleur heeft bij het controleren van de aangifte. Zo mag hij de nodige inlichtingen vragen aan financiële instellingen.

Als u dat wil en vraagt, kan u door de onderzoekende ambtenaar worden gehoord voor hij een uitspraak doet. U mag ook inzage vragen van (bepaalde stukken van) het dossier. Als u wil worden gehoord, moet u dat in het bezwaarschrift zelf al vragen. De ambtenaar mag uw verzoek om te worden gehoord in principe niet zomaar naast zich neerleggen. In sommige stukken heeft u evenwel geen inzage, bv. stukken die betrekking hebben op het beroepsgeheim van de ambtenaar, (anonieme) verklikkingsbrieven, enz.

Uitspraak over het bezwaar door de gewestelijk directeur

De uiteindelijke uitspraak op het bezwaarschrift gebeurt door de gewestelijk directeur, of de ambtenaar die hij daarvoor aanduidt (de inspecteur geschillen).

De directeur moet de wetten op het taalgebruik in bestuurszaken naleven. Dit betekent dat op een Nederlandstalig bezwaarschrift in het Nederlands moet worden geantwoord, op een Frans bezwaarschrift in het Frans en op een Duits bezwaarschrift (bv. van een inwoner van Eupen) in het Duits.

De beslissing moet worden ondertekend door de beslissende gewestelijk directeur. Een beslissing met een onleesbare handtekening is nietig, want dan kan er niet worden gecontroleerd of de bevoegde ambtenaar de beslissing wel heeft genomen.

De beslissing moet ook gemotiveerd of met redenen omkleed zijn. Met andere woorden de beslissende ambtenaar moet aangeven waarom hij uw argumenten afwijst of aanvaardt. De directeur moet op elk van uw 'grieven' (argumenten) antwoorden.

Er is geen concrete termijn voorgeschreven, waarbinnen de directeur moet beslissen. Maar het moet wel binnen een redelijke termijn gebeuren.

De beslissing wordt  u per aangetekend schrijven bekendgemaakt.

En daarna?

Als u niet tevreden bent met de directoriale beslissing, heeft u nog één mogelijkheid: u kan u wenden tot een rechter. Daar komen we in een volgende bijdrage op terug.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet? 17.01.2023
Lees meer
(Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen 28.11.2022
Lees meer
Verhuur van gemeubeld logies 08.11.2022
Lees meer
Overdracht van niet-volgestorte aandelen 04.11.2022
Lees meer
Vennootschap plaatst zonnepanelen op woning van bedrijfsleider of werknemer 05.10.2022
Lees meer
Vzw verhuurt zaal: btw-complexiteit is troef 10.08.2022
Lees meer
Woning als vorm van loon 13.06.2022
Lees meer
Gepersonaliseerde nummerplaat fiscaal aftrekbaar? 09.05.2022
Lees meer
Alle nieuws
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Lees meer
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Lees meer
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Lees meer
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Lees meer

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website door Kluwer EasyWeb