• Telefoon: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet?
  • (Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen
  • Verhuur van gemeubeld logies

Diensten

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Wanneer zijn kostenvergoedingen vrij van sociale bijdragen?

Vergoedingen van “kosten eigen aan de werkgever” zijn in principe niet belastbaar en niet onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen als u rekening houdt met de plafonds die door de fiscus en de RSZ zijn bepaald. De RSZ aanvaardt voor verschillende kleine en moeilijk bewijsbare kosten een forfaitaire raming.

Kosten eigen aan de werkgever

Als uw werknemer bepaalde uitgaven moet verrichten tijdens de uitoefening van zijn beroep en u die beroepskosten aan uw werknemer terugbetaalt, zijn er op dit bedrag in principe geen RSZ-bijdragen verschuldigd. De RSZ beschouwt een kostenvergoeding niet als loon als:
1° het om een werkelijke kostenvergoeding gaat die geen verrijking van de werknemer inhoudt;
2° de terugbetaling van de vergoeding gebeurt op basis van de reële kosten of op basis van een forfait dat in verhouding staat tot de werkelijke waarde van de uitgaven; en
3° u verplicht bent om de kosten aan de werknemer terug te betalen.

De terugbetaling van de kostenvergoeding kan gebeuren op basis van de reële kosten of op basis van een forfait. De RSZ aanvaardt dat kleine kosten die moeilijk bewijsbaar zijn op een forfaitaire wijze worden terugbetaald op voorwaarde dat u dit forfait kan verantwoorden. De echtheid van de kosten kan u aantonen met geschreven documenten zoals het arbeidsreglement, dienstnota's of bijlagen aan de arbeidsovereenkomst.

Onkostentabel van de RSZ

De RSZ heeft een tabel samengesteld met verschillende posten waarvoor ze een forfaitaire raming aanvaardt. De meest recente tabel kan u raadplegen op de website van de RSZ bij de administratieve instructies (www.socialsecurity.be). De bedragen in deze tabel zijn maximumbedragen. Zijn de gemaakte kosten groter, dan mag u uiteraard de werkelijke kosten bewijzen. Dit betekent dat u de realiteit van de kosten moet aantonen voor het geheel van de kosten met betrekking tot een post. Voor éénzelfde type van kosten mag slechts 1 en niet beide systemen (reëel en forfaitair) worden gebruikt.

De sommen die het bedrag van de werkelijke kosten overschrijden, zijn loon waarop bijdragen zijn verschuldigd.
De forfaitaire kostenvergoedingen mogen ook geen kosten dekken die al op een andere wijze worden terugbetaald.
In geval van betwisting moet u uw systeem van kostenvergoeding en de echtheid van deze kosten aan de hand van bewijsstukken aantonen.
Let op. Bij een herkwalificatie tot loon riskeert men naast een bijdrageopslag en verwijlinteresten op jaarbasis, ook een sanctie voor onvolledige of onjuiste aangifte.

In de praktijk

Verplaatsingskosten: het bedrag van het forfait voor kosten voor woon-werkverplaatsingen en beroepsverplaatsingen met de auto of de fiets is gelijk aan 0,3412 euro per km (auto) en 0,22 euro per km (fiets). De forfaits omvatten “alle” kosten (onderhoud, verzekering, brandstof). De werkgever mag niet de eigenaar zijn van het voertuig of het voertuig financieren.

Baankosten: het bedrag van het forfait bij baankosten voor niet-sedentaire werknemers (d.w.z. verplichte verplaatsing tijdens de werkdag gedurende minimum vier opeenvolgende uren) bedraagt 10 euro per dag en een maaltijdvergoeding van 7 euro per dag. Dit forfait vereist dat de werknemers geen sanitaire of andere faciliteiten kunnen gebruiken en bijgevolg buitenshuis een maaltijd moeten nuttigen.

Verblijfskosten: als de werknemer niet naar huis kan omdat de werkplaats te ver is, is een bedrag van toepassing gelijk aan 35 euro per nacht voor avondmaal, logies en ontbijt. Voor buitenlandse dienstenreizen gelden verschillende bedragen afhankelijk van de duur van het verblijf (maximum of meer dan 30 kalenderdagen).

Thuiswerk: het forfait voor bureaukosten als werknemers een deel van hun werk thuis doen,
bedraagt 119,61 euro per maand. Dit bedrag dekt de kosten voor o.m. verwarming, elektriciteit en klein bureaugereedschap. Dit thuiswerk moet op structurele en regelmatige basis plaatsvinden en in een daarvoor ingerichte ruimte in hun woning.

Pc en internet: het aanvaardbaar forfait voor kosten bij de aankoop van een pc en voor een internetverbinding is gelijk aan 20 euro per maand voor een pc en 20 euro per maand voor internet. De werknemer gebruikt dan zijn eigen pc en/of internetverbinding voor professionele doeleinden en op regelmatige basis (d.w.z. 1 dag per week, één week elke maand, ...). De werkgever komt op geen andere manier tussen in die kosten (bv. door een deel van de aankoopprijs van de pc te betalen).

Autokosten: de forfaits voor kosten verbonden aan een auto bedragen 50 euro per maand (garage), 15 euro per maand (parking) en 15 euro per maand (carwash), als het voertuig hoofdzakelijk voor beroepsdoeleinden wordt gebruikt.

Kledijkosten: de forfaits bedragen voor aankoop van werkkledij: 1,65 euro per dag; voor onderhoud van werkkledij: 1,65 euro per dag en voor kledij van de werknemer (onderhoud en slijtage): 0,83 euro per dag.

En wat zegt de fiscus?

Een aantal bedragen komen terug bij de fiscus (bv. de kosten voor binnenlandse dienstreizen, de kosten voor het beroepsmatig gebruik van de eigen wagen van de werknemer, kosten voor pc en internet). Voor andere onkostenvergoedingen (bv. bureaukosten) moet u een (in)formeel akkoord sluiten met de fiscus. Ze moeten ook op de fiscale fiches worden vermeld (vermijd een aanslag voor geheime commissielonen).

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet? 17.01.2023
Lees meer
(Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen 28.11.2022
Lees meer
Verhuur van gemeubeld logies 08.11.2022
Lees meer
Overdracht van niet-volgestorte aandelen 04.11.2022
Lees meer
Vennootschap plaatst zonnepanelen op woning van bedrijfsleider of werknemer 05.10.2022
Lees meer
Vzw verhuurt zaal: btw-complexiteit is troef 10.08.2022
Lees meer
Woning als vorm van loon 13.06.2022
Lees meer
Gepersonaliseerde nummerplaat fiscaal aftrekbaar? 09.05.2022
Lees meer
Alle nieuws
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Lees meer
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Lees meer
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Lees meer
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Lees meer

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website door Kluwer EasyWeb