• Phone: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Start typing and press "Enter" or "ESC" to close

Latest news

  • Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet?
  • (Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen
  • Verhuur van gemeubeld logies

Services

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Nieuwe inschrijvingsformulieren voor vennootschappen bij publicaties in het Staatsblad

Ondernemingen die teksten - zoals de oprichtingsakte - moeten neerleggen op de griffie van de rechtbank van koophandel moeten hiervoor speciale formulieren gebruiken. Recent zijn nieuwe inschrijvingsformulieren ingevoerd voor vennootschappen bij publicaties in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad. Daarnaast moeten vennootschappen met een zetel die niet in België is gevestigd bij de inschrijving in het rechtspersonenregister bijkomende gegevens vermelden.

Bij de oprichting van een vennootschap hoort de opstelling van een schriftelijke oprichtingsakte (authentieke/notariële of onderhandse akte). Daarna moet u de oprichtingsakte neerleggen op de griffie van de rechtbank van koophandel van het gebied van de maatschappelijke zetel van uw vennootschap. Welke rechtbank voor uw rechtsgebied bevoegd is, kan u opzoeken in de databank 'territoriale bevoegdheid' (http://www.juridat.be/kantons/kantons.htm). Voor de nv, bvba en de cvba zorgt de notaris voor de neerlegging.
De akte wordt opgenomen in het rechtspersonenregister van de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). De KBO is een databank met alle basis-identificatiegegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheden. De verplichte inschrijving in de KBO vóór de start van de activiteiten geldt voor eenmanszaken én voor vennootschappen en ongeacht of u de activiteit in hoofdberoep of bijberoep uitoefent.
Na het neerleggen van de oprichtingsakte voert de griffier de identificatiegegevens van de onderneming in de KBO in. De griffier zorgt ook voor de bekendmaking van de oprichtingsakte in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

Ondernemingen die teksten moeten neerleggen op de griffie van de rechtbank van koophandel moeten hiervoor speciale formulieren gebruiken. Sinds 20 juni 2016 moeten aangepaste modellen worden gebruikt van:

het aanvraagformulier I tot inschrijving (luiken A en C) en tot bekendmaking in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad; en

het aanvraagformulier II tot wijziging van de inschrijving.

Het formulier III ter kennisgeving van de registerinschrijving van de uit de grensoverschrijdende fusie ontstane vennootschap is opgeheven sinds 20 juni 2016. Het rechtspersonenregister stelt voortaan op elektronische wijze het buitenlandse register in kennis van de gewijzigde rechtstoestand. Door toedoen van de beheersdienst van de KBO wordt de elektronisch ontvangen informatie van het register kosteloos bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad. De beheersdienst zal vervolgens zelf de gegevens wijzigen of aanvullen.

Vennootschapsdossier

De griffie van elke rechtbank van koophandel houdt het vennootschapsdossier bij van:

de Belgische handelsvennootschappen en van de buitenlandse handelsvennootschap, waarvan de zetel/bijkantoor in het rechtsgebied van de rechtbank ligt;

de Belgische en buitenlandse burgerlijke vennootschappen die de vorm van een handelsvennootschap hebben aangenomen met zetel/bijkantoor in het rechtsgebied van de rechtbank;

de Europese economische samenwerkingsverbanden waarvan de zetel of vestiging in het rechtsgebied van de rechtbank ligt;

de landbouwvennootschappen die hun zetel hebben gevestigd in het rechtsgebied van de rechtbank van koophandel;

de Europese vennootschappen waarvan de zetel/vestiging in het rechtsgebied van de rechtbank is gelegen.

De griffie van de rechtbank van koophandel te Brussel houdt de dossiers bij van de buitenlandse vennootschappen die in België een openbaar beroep op het spaarwezen willen doen maar er geen bijkantoor hebben.
Het vennootschapsdossier kan geheel of gedeeltelijk elektronisch zijn.

Wanneer een rechtspersoon voor het eerst een bij het vennootschapsdossier te voegen akte, uittreksel van een akte, proces-verbaal of document neerlegt, schrijft hij zich rechtstreeks elektronisch in, in het rechtspersonenregister van de KBO. Die inschrijving kan ook gebeuren door de notaris of door de griffie van de rechtbank van koophandel.

Bij de inschrijving moeten heel wat gegevens over de vennootschap worden vermeld, waaronder het adres van de zetel. Is die zetel niet in België gevestigd, dan moet het adres van de statutaire zetel in het buitenland en het adres van een vestigingseenheid naar keuze in België worden vermeld. In voorkomend geval moet ook het register waar het dossier van de buitenlandse handelsvennootschap werd aangelegd en het nummer waaronder deze rechtspersoon in dit register werd ingeschreven, worden vermeld.

  • Latest news
  • Services
Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet? 17.01.2023
Read more
(Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen 28.11.2022
Read more
Verhuur van gemeubeld logies 08.11.2022
Read more
Transfer of unpaid shares 04.11.2022
Read more
Company installs solar panels on the house of a manager or employee 05.10.2022
Read more
Vzw verhuurt zaal: btw-complexiteit is troef 10.08.2022
Read more
Woning als vorm van loon 13.06.2022
Read more
Is a personalized number plate tax deductible? 09.05.2022
Read more
All news
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Read more
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Read more
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Read more
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Read more

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website by Kluwer EasyWeb