• Phone: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Start typing and press "Enter" or "ESC" to close

Latest news

  • Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet?
  • (Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen
  • Verhuur van gemeubeld logies

Services

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

De wachttijd voor zelfstandigen bij arbeidsongeschiktheid

Een zelfstandige die wegens ziekte of ongeval zijn activiteiten als zelfstandige niet meer kan uitoefenen, kan een uitkering krijgen. Om recht te hebben op die uitkering moeten een aantal stappen worden ondernomen. De adviserend geneesheer van het ziekenfonds moet de arbeidsongeschiktheid erkennen. Er speelt ook een aangiftetermijn en een wachttijd.

Sociaal statuut van de zelfstandige

Via de sociale kwartaalbijdragen hebben zelfstandigen recht op sociale rechten zoals gezondheidszorgen (d.i. de gehele of gedeeltelijke terugbetaling van de kosten voor geneeskundige verzorging) en een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid ten gevolge van een ziekte of ongeval.

Om op die rechten aanspraak te kunnen maken, is een aansluiting vereist bij een sociaal verzekeringsfonds (ten laatste op de dag van de start van de zelfstandige activiteit) én bij een erkend ziekenfonds naar keuze (of bij de gewestelijke dienst van de hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering). Wie een zelfstandige activiteit combineert met een loon- of weddetrekkende activiteit, moet voor beide activiteiten bij éénzelfde ziekenfonds of hulpkas zijn aangesloten.

Aangifte van arbeidsongeschiktheid

Arbeidsongeschikt zijn betekent dat u door een ziekte, ongeval of zwangerschap (tijdelijk) alle (zelfstandige) activiteiten moet stopzetten.

Wie arbeidsongeschikt wordt, moet dat binnen 28 dagen na aanvang ervan melden aan het ziekenfonds (binnen 2 dagen bij herval). Als de laatste dag een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, dan heeft u tijd tot en met de eerste werkdag die daarop volgt om aangifte te doen.

De aangifte gebeurt via een verklaring van arbeidsongeschiktheid die door de behandelende arts wordt ingevuld. Bij opname in een erkende verpleeginstelling wordt de aangiftetermijn geschorst. Doe wel onmiddellijk aangifte na het verlaten van het ziekenhuis.

Bij laattijdige aangifte verliest u 10% per dag vanaf de dag waarop u recht op de uitkering heeft tot en met de dag van uw aangifte. Het ziekenfonds zal alleen geen 10% van de vervallen uitkeringen inhouden bij overmacht of in geval van een moeilijke financiële en sociale situatie.

De adviserende arts van het ziekenfonds stuurt u na ontvangst van het aangifteformulier een aantal documenten die u moet invullen en terugsturen: een inlichtingenblad, een vragenlijst over de beroepsactiviteiten, een formulier met betrekking tot uw gezinstoestand (gezinshoofd of alleenstaande).

Recht op een uitkering na wachttijd

De aangifte van uw arbeidsongeschiktheid opent niet automatisch het recht op een uitkering.
Om recht te hebben op dagvergoedingen bestaat er een wachttijd. Voor zelfstandigen wordt de duur van die wachttijd bij arbeidsongeschiktheid, omschreven in het arbeidsongeschiktheidsbesluit voor zelfstandigen. 'Wachttijd' betekent eigenlijk dat iemand die al de hoedanigheid van gerechtigde heeft verkregen, gedurende een bepaalde periode geen recht op uitkeringen heeft.
In casu gaat een wachttijd van 6 maanden in vanaf de 1e dag van het 1e kwartaal waarvoor bijdragen aan het sociaal verzekeringsfonds worden betaald. Periodes van arbeidsongeschiktheid worden voor de vervulling van de wachttijd niet meegerekend. Tijdens die 6 maanden mag u niet arbeidsongeschikt zijn. Naast die wachttijd moet u arbeidsongeschiktheid erkend zijn.

Schoolverlaters die aan bepaalde voorwaarden voldoen, komen in aanmerking voor een vrijstelling van wachttijd. Er bestaan ook uitzonderingen voor uitkeringsgerechtigde loontrekkenden die zonder onderbreking zelfstandige worden; en er is een verminderde wachttijd voor zij die al een gedeelte van de wachttijd volbrachten in een ander stelsel en de overgang binnen een termijn van 30 dagen gebeurt.

Als u recht hebt op een uitkering, dan ontvangt u vanaf de 2e maand van uw arbeidsongeschiktheid een dagelijkse uitkering. De 1e maand wordt niet vergoed.
De dagvergoeding wordt bepaald door uw persoonlijke situatie en de periode. Omdat de uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid niet echt royaal zijn, kan eventueel een bijkomende verzekering (b.v. een polis gewaarborgd inkomen) worden afgesloten.
Vanaf het 2e jaar valt u in de invaliditeitsregeling.

Gelijkstelling wegens ziekte

Zelfstandigen in hoofdberoep die hun activiteit stopzetten door ziekte of invaliditeit, kunnen hun rechten in de sociale zekerheid behouden door gelijkstelling wegens ziekte aan te vragen. Tijdens de erkende kwartalen van arbeidsongeschiktheid behouden ze het recht op kinderbijslag, ziekteverzekering en pensioen, zonder de betaling van sociale bijdragen.

N.B. De wachttijd in de regeling voor werknemers is voor de opening van het recht op arbeidsongeschiktheidsuitkeringen op 1 mei 2017 verdubbeld van 6 naar 12 maanden. Ook het aantal dagen dat in die periode moet worden gepresteerd, is opgetrokken.
Voor het recht op moederschapsuitkeringen is er niets veranderd omdat dit recht in de tijd is beperkt (wachttijd van 6 maanden). Idem voor uitkeringen tijdens het vaderschaps- of geboorteverlof, het adoptieverlof of het omgezet moederschapsverlof.

  • Latest news
  • Services
Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet? 17.01.2023
Read more
(Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen 28.11.2022
Read more
Verhuur van gemeubeld logies 08.11.2022
Read more
Transfer of unpaid shares 04.11.2022
Read more
Company installs solar panels on the house of a manager or employee 05.10.2022
Read more
Vzw verhuurt zaal: btw-complexiteit is troef 10.08.2022
Read more
Woning als vorm van loon 13.06.2022
Read more
Is a personalized number plate tax deductible? 09.05.2022
Read more
All news
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Read more
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Read more
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Read more
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Read more

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website by Kluwer EasyWeb