• Phone: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
search-message

Latest-news

  • Les vélos d'entreprise ne sont pas utilisés... Qu'en est-il sur le plan fiscal et sur le plan social ?
  • Une nouvelle taxe sur les comptes-titres sur les fonts baptismaux
  • Quels sont les changements apportés dans le CSA pour les administrateurs ?

Services

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Investeringsaftrek 2019: kmo’s gaan er op vooruit

Het standaardtarief voor de investeringsaftrek voor kmo’s wordt 20 % vanaf aanslagjaar 2019. Verder blijven de percentages voor investeringen gedaan in 2018 (aanslagjaar 2019) hetzelfde als vorig jaar.

Eénmalige aftrek

De nieuwe percentages die we hier vermelden zijn van toepassing voor investeringen gedaan in 2018. Zowel natuurlijke personen als vennootschappen kunnen van de investeringsaftrek genieten.

Natuurlijke personen

octrooien, milieuvriendelijke investeringen voor onderzoek en ontwikkeling, energiebesparende investeringen, rookafzuig- of verluchtingssystemen in horeca-inrichtingen en digitale investeringen: 13,5 %.

investeringen in beveiliging: 20,5 %.

andere investeringen: 20 % (in plaats van 8 % vroeger).

Vennootschappen

Voor alle vennootschappen: octrooien, milieuvriendelijke investeringen voor onderzoek en ontwikkeling, energiebesparende investeringen, rookafzuig- of verluchtingssystemen in horeca-inrichtingen: 13,5 %. Vennootschappen die hebben gekozen voor het belastingkrediet voor onderzoek en ontwikkeling, genieten al van een ander fiscaal voordeel. Het belastingkrediet mag niet gecombineerd worden met de investeringsaftrek. De vennootschap moet dus het ene of het andere kiezen.

Enkel voor grote vennootschappen: investeringen tot aanmoediging van het hergebruik van verpakkingen van dranken en nijverheidsproducten: 3 %.

Enkel voor binnenlandse kmo's

investeringen in beveiliging: 20,5 %

digitale investeringen: 13,50 %

andere investeringen: 20 % (in plaats van 8%).

Speciaal voor vennootschappen die uitsluitend winst uit de zeescheepvaart verkrijgen: investeringen in zeeschepen : 30%

Gespreide aftrek

Natuurlijke personen-ondernemers die op 1 januari 2018 minder dan 20 werknemers tewerkstelden, kunnen de gespreide aftrek toepassen. In dat geval bedraagt de aftrek elk jaar waarin deze investering wordt afgeschreven 10,5 % van de afschrijving van dat jaar. Voor milieuvriendelijke investeringen gelden bijzondere regels: daarvoor kunnen zowel natuurlijke personen als vennootschappen ongeacht het aantal tewerkgestelde werknemers, een gespreide aftrek toepassen van  20,5%. 

Aanvraag attesten

Om de aftrek te kunnen toepassen, moet u bij de bevoegde gewestelijke overheden een attest aanvragen. Let op: enkele telefoonnummers zijn gewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren.

Een attest voor milieuvriendelijke investeringen voor onderzoek en ontwikkeling kan u, naargelang de plaats van de investering, aanvragen bij:

Het Vlaams Gewest: Vlaamse Overheid, Departement Omgeving - Afdeling Partnerschappen met besturen en maatschappij, Graaf de Ferraris-gebouw, Koning Albert II-laan 20 bus 8, 1000 Brussel, tel. 02/553.85.03, e-mail: attest-OenO.omgeving@vlaanderen.

Het Waals Gewest: Service Public de Wallonie, Direction générale opérationnelle Agriculture, Ressources naturelles et Environnement, Chaussée de Louvain 14, 5000 Namur, tel. 081/64.95.92, fax. 081/64.95.33, www.environnement.wallonie.be.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Leefmilieu Brussel, Thurn & Taxis-site, Havenlaan 86/C3000, 1000 Brussel, tel. 02/775.76.24, fax. 02/775.75.05, www.leefmilieubrussel.be.

Een attest voor energiebesparende investeringen kan u, naargelang de plaats van de investering, aanvragen bij:

Het Vlaams Gewest: Vlaamse Overheid, Vlaams Energieagentschap, Graaf de Ferraris-gebouw, Koning Albert II-laan 20 bus 17, 1000 Brussel, tel. 02/553.46.00, www.energiesparen.be.

Het Waals Gewest: Service Public de Wallonie, Direction générale opérationnelle Aménagement du Territoire, Logement, Patrimoine et Energie, Département de l'Energie et du Bâtiment durable, Chaussée de Liège 140-142, 5100 Jambes, tel. 081/48.63.35, fax. 081/48.63.03, www.energie.wallonie.be.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Leefmilieu Brussel, Thurn & Taxis-site, Havenlaan 86/C3000, 1000 Brussel, tel. 02/563.43.17, www.leefmilieubrussel.be.

  • Latest-news
  • Services
Les vélos d'entreprise ne sont pas utilisés... Qu'en est-il sur le plan fiscal et sur le plan social ? 14.12.2020
read-more
Une nouvelle taxe sur les comptes-titres sur les fonts baptismaux 11.12.2020
read-more
Quels sont les changements apportés dans le CSA pour les administrateurs ? 06.12.2020
read-more
Registre UBO : amélioration de la qualité des informations 18.11.2020
read-more
TVA sur les manifestations éducatives et scientifiques - Critères de localisation 14.11.2020
read-more
Visite du fisc en votre absence 02.11.2020
read-more
Overdracht van niet volgestorte aandelen: op wie rust de volstortingsplicht? 22.10.2020
read-more
Wat is het belastingstelsel van het crisis-overbruggingsrecht? 04.10.2020
read-more
read-all-news
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
read-more
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
read-more
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
read-more
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
read-more

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

site web par Kluwer EasyWeb