• Phone: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Start typing and press "Enter" or "ESC" to close

Latest news

  • Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet?
  • (Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen
  • Verhuur van gemeubeld logies

Services

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Meer details over werking UBO-register bekend

De antiwitwaswet van 18 september 2017 creëert een wettelijk kader voor het UBO-register. Dit is een nationaal register van uiteindelijk begunstigden van vennootschappen en andere juridische entiteiten. Stilaan raken meer details bekend o.a. over de inhoud van de verzamelde informatie.

UBO of Ultimate Beneficial Owner

Het UBO-register verzamelt accurate en actuele informatie over de uiteindelijke begunstigden van de in België opgerichte vennootschappen, van trusts, van stichtingen en (internationale) vzw's en van andere vergelijkbare juridische entiteiten. De Administratie van de Thesaurie van de Federale Overheidsdienst Financiën zal de gegevens van de uiteindelijk gerechtigden verzamelen, bewaren, beheren en controleren.

Van elke onderworpen entiteit moet één of meerdere natuurlijke personen als uiteindelijke begunstigde in het UBO-register worden genoteerd. Meestal zullen dat de aandeelhouders zijn die 25% of méér van de aandelen controleren of ook de leden van de raad van bestuur of andere feitelijk leidinggevenden.

Op vraag van Europa

Het UBO-register is gelanceerd door de antiwitwaswet van 18 september 2017. Deze wet zet de vierde antiwitwasrichtlijn (EU) nr. 2015/849 van 20 mei 2015 om in Belgisch recht. Intussen is ook de vijfde antiwitwasrichtlijn (EU) 2018/843 van 30 mei 2018 gepubliceerd. Die richtlijn versterkt de rol van het UBO-register en breidt de toegang tot dit register nog uit. De lidstaten krijgen 2 deadlines: 10 januari 2020 voor het opzetten van registers van uiteindelijk begunstigden van vennootschappen en andere juridische entiteiten en 10 maart 2020 voor de registers van uiteindelijk begunstigden van trusts en soortgelijke juridische constructies.

Wie moet melden?

vennootschappen, ook vennootschappen zonder rechtspersoonlijkheid zoals de burgerlijke maatschap;

verenigingen en stichtingen;

trustees en fiduciebeheerders.

Welke informatie melden?

Over elke uiteindelijke begunstigde:
1. zijn naam;
2. zijn eerste voornaam;
3. zijn geboortedag;
4. zijn geboortemaand;
5. zijn geboortejaar;
6. zijn nationaliteit(en);
7. zijn land van verblijf;
8. zijn volledige verblijfsadres;
9. de datum waarop hij uiteindelijke begunstigde van de informatieplichtige is geworden;
10. zijn identificatienummer;
11. de categorie(en) van personen waartoe hij behoort (aandeelhouder, zaakvoerder of gelijksoortige uitoefening van het zeggenschap, hoger leidinggevend personeelslid);
12. of het gaat om een persoon die afzonderlijk of samen met andere personen beantwoordt aan één of meer van bovenstaande categorieën;
13. of het gaat om een rechtstreekse of onrechtstreekse uiteindelijke begunstigde;
14. als het om een onrechtstreekse uiteindelijke begunstigde gaat, het aantal tussenpersonen en ook, voor elk van hen, de volledige identificatiegegevens, met minstens de naam, de oprichtingsdatum, de handelsnaam, de rechtsvorm, het adres van de maatschappelijke zetel en het ondernemingsnummer, en waar van toepassing elk ander vergelijkbaar identificatiemiddel dat wordt afgeleverd door de staat waar de tussenpersoon is geregistreerd;
15. de omvang van het uiteindelijke belang in de informatieplichtige, namelijk: in het geval van een rechtstreekse uiteindelijke begunstigde het percentage van de aandelen of stemrechten in de informatieplichtige; en in het geval van een onrechtstreekse uiteindelijke begunstigde de gewogen percentages van de aandelen of stemrechten in de informatieplichtige.

Vanaf wanneer melden?

Noteer 31 maart 2019. Uiterlijk dan moet voor de eerste keer informatie aan het UBO-register meegedeeld worden, en vervolgens telkens binnen de maand vanaf het ogenblik waarop de gegevens zijn gewijzigd.

Als de uiteindelijke begunstigde is geregistreerd in een soortgelijk register van een andere lidstaat en een uittreksel van die informatie wordt bezorgd aan de Administratie van de Thesaurie, is er een vrijstelling van registratie in het UBO-register.

Noteer ook dat naast de mededeling van gegevens, de vennootschappen en andere informatieplichtigen ook verplicht zijn om de informatie in het register jaarlijks bij te werken of minstens jaarlijks te bevestigen dat de gegevens nog actueel zijn.

  • Latest news
  • Services
Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet? 17.01.2023
Read more
(Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen 28.11.2022
Read more
Verhuur van gemeubeld logies 08.11.2022
Read more
Transfer of unpaid shares 04.11.2022
Read more
Company installs solar panels on the house of a manager or employee 05.10.2022
Read more
Vzw verhuurt zaal: btw-complexiteit is troef 10.08.2022
Read more
Woning als vorm van loon 13.06.2022
Read more
Is a personalized number plate tax deductible? 09.05.2022
Read more
All news
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Read more
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Read more
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Read more
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Read more

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website by Kluwer EasyWeb