• Phone: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Start typing and press "Enter" or "ESC" to close

Latest news

  • Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet?
  • (Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen
  • Verhuur van gemeubeld logies

Services

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

UBO-register, u heeft tijd tot 30 september

In het UBO-register moeten alle uiteindelijk begunstigden of ultimate beneficial owners van vennootschappen zich registreren. Ze moeten daarbij allerlei gegevens over de achterliggende natuurlijke personen melden. Omdat de site waarop de gebruikers zich kunnen registreren op zich liet wachten, wordt de deadline waartegen de betrokken personen zich voor het eerst moesten registreren opnieuw uitgesteld. Nieuwe datum is 30 september 2019.

Ultimate beneficial owner of uiteindelijk begunstigde

UBO staat voor ultimate beneficial owner. Dat is de uiteindelijk begunstigde van een vennootschap of andere juridische entiteit. Denk daarbij aan trusts, stichtingen en (internationale) vzw's. De UBO is de natuurlijke persoon achter de vennootschap, bv. de aandeelhouder.

Een register

De overheid wil met het bijhouden van de register te weten komen wie de mensen achter al deze rechtspersonen zijn. De Administratie van de Thesaurie van de FOD Financiën verzamelt, bewaart, beheert en controleert daarom de gegevens van de uiteindelijk begunstigden.

De regeling is trouwens op Europees niveau uitgewerkt en komt voort uit de vierde antiwitwasrichtlijn van de Europese Unie. Het UBO-register past in de internationale strijd tegen fraude en witwassen.

Welke rechtspersonen en entiteiten?

Zijn onderworpen aan de registratieplicht:

Vennootschappen, ook vennootschappen zonder rechtspersoonlijkheid zoals de burgerlijke maatschap.

Verenigingen en stichtingen.

Trustees en fiduciebeheerders.

Wie staat er in het register?

Van elke onderworpen entiteit moet één of meerdere natuurlijke personen als uiteindelijke begunstigde in het UBO-register worden opgenomen.  In principe zijn dat de aandeelhouders die 25 % of méér van de aandelen in handen hebben. Daarnaast kunnen het ook leden van de raad van bestuur of andere feitelijk leidinggevenden zijn.

Welke informatie melden?

Van elke uiteindelijke begunstigde moeten de volgende gegevens in het UBO-register worden ingevuld:

Naam en voornaam.

Geboortedag.

Nationaliteit.

Land van verblijf.

Huidig adres.

Datum waarop hij/zij uiteindelijke begunstigde is geworden van de betrokken entiteit.

Identificatienummer.

De categorie(en) van personen waar hij onder valt. Is hij/zij aandeelhouder, zaakvoerder, hoger leidinggevend personeelslid?

Bekleedt hij/zij alleen of samen met andere personen deze functies?

Is hij rechtstreekse of onrechtstreekse uiteindelijke begunstigde. En als het gaat om een onrechtstreekse uiteindelijke begunstigde gaat, wie zijn dan de tussenpersonen (met alle identificatiegegevens van deze tussenpersonen)

De omvang van het uiteindelijke belang in de entiteit, bv. het percentage van de aandelen of stemrechten.

We melden al dat de regeling gebaseerd is op een Europese richtlijn. Dit betekent dat wanneer de uiteindelijke begunstigde al werd ingeschreven in een  gelijkaardig register in een andere lidstaat, het niet nodig is om opnieuw te registreren in het Belgisch UBO-register. De begunstigde moet dan wel een uittreksel van die informatie wordt bezorgd aan de Administratie van de Thesaurie.

Melden tegen 30 september 2019

Noteer 30 september 2019. Uiterlijk dan moet voor de eerste keer alle informatie aan het UBO-register meegedeeld worden. Wanneer de gegevens wijzigen, heeft u telkens één maand vanaf de wijziging om het register weer up to date te brengen.
Informatieplichtige vennootschappen, verenigingen en stichtingen die hun wettelijke verplichtingen niet naleven, riskeren een administratieve geldboete die varieert tussen 250 euro en 50.000 euro. De geldboete wordt opgelegd nadat de informatieplichtige is gehoord, of minstens behoorlijk is opgeroepen.

Wie heeft er toegang tot het UBO-register?

Het register is in principe vrij toegankelijk. Dat betekent dat naast de overheid en de entiteiten die hun gegevens moeten melden, iedere gewone burger en rechtspersoon het register kan raadplegen.

Toch bestaan er voor gewone burgers en organisaties een paar beperkingen:

Zij moeten een legitiem belang hebben. U kunt dus niet zonder reden in het register gaan snuisteren.

Zij kunnen niet alle informatie zien, maar hebben (omwille van privacy-redenen) geen toegang tot rijksregisternummer en het adres van de uiteindelijk begunstigden.

De uiteindelijke begunstigde kan vragen om bepaalde informatie in het register te verbergen, bv.  omdat er een onevenredig risico bestaat op fraude, ontvoering, chantage, afpersing, pesterijen, geweld of intimidatie of als de uiteindelijk begunstigde een minderjarige is.

  • Latest news
  • Services
Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet? 17.01.2023
Read more
(Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen 28.11.2022
Read more
Verhuur van gemeubeld logies 08.11.2022
Read more
Transfer of unpaid shares 04.11.2022
Read more
Company installs solar panels on the house of a manager or employee 05.10.2022
Read more
Vzw verhuurt zaal: btw-complexiteit is troef 10.08.2022
Read more
Woning als vorm van loon 13.06.2022
Read more
Is a personalized number plate tax deductible? 09.05.2022
Read more
All news
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Read more
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Read more
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Read more
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Read more

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website by Kluwer EasyWeb