• Telefoon: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Btw-controle van permanent verlieslatende activiteiten
  • De digitale algemene vergadering van uw vennootschap
  • Corona handelshuurleningen

Diensten

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen in 2019

Was het afgelopen jaar een boerenjaar voor u en vindt u dat uw personeel een extraatje verdient? Gewoon extra loon betalen is amper een optie want vadertje Staat gaat lopen met het grootste deel van de premie. Via de toekenning van zogenaamde “niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen” vermijdt u dat het leeuwendeel van de premie naar de overheid gaat.

Een belastingvrije bonus, of toch bijna ...

De “niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen” kan u omschrijven als voordelen die gekoppeld zijn aan het resultaat van de onderneming. De wet laat ook toe om het resultaat van een groep van ondernemingen als referentie te nemen of omgekeerd, de voordelen toe te kennen op basis van het resultaat van slechts een groep van werknemers.

Als alle wettelijke voorwaarden zijn nageleefd, dan wordt zo'n bonus tot op zekere hoogte niet als loon beschouwd.
Voor RSZ-doeleinden mag de bonus in 2019 niet meer bedragen dan 3.383 euro bruto. Maar de werkgever is wel een bijzondere sociale zekerheidsbijdrage van 33% verschuldigd. En de werknemer moet een solidariteitsbijdrage van 13,07% betalen. Voor fiscale doeleinden bedraagt het maximumbedrag in 2019, 2.941 euro netto.
Deze bedragen gelden per kalenderjaar en per werknemer.

U moet de invoering van zo'n bonusplan wel “plannen”. Er moeten “duidelijk aflijnbare, transparante, definieerbare/meetbare en verifieerbare doelstellingen” vooropgesteld worden. En die doelstellingen moeten ofwel in een cao gegoten worden (als uw onderneming een vakbondsafvaardiging heeft) ofwel vastgelegd worden in een zogenaamde toetredingsakte die u dan laat aftekenen door een vakbondssecretaris van een representatieve werkgeversorganisatie

Wat zijn de belangrijkste nieuwigheden voor 2019?

Vanaf 1 januari 2019 moet u bij de invoering van een bonusplan (ongeacht of het gaat om een cao of om een toetredingsakte) een nieuw modelformulier gebruiken. Die modelformulieren zijn beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (www.werk.belgie.be).

Een andere nieuwigheid is dat als de cao/toetredingsakte voorziet dat de doelstellingen of niveaus nog mogen wijzigen in de loop van haar duurtijd, zo'n wijziging enkel nog maar voor de toekomst kan gelden, en dus niet meer voor het verleden of voor de referteperiode die aan de gang is.

De derde en misschien meest bijzondere nieuwigheid is de mogelijkheid om de toetredingsakte online in te dienen bij de Griffie van de algemene directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg via de website www.bonusplannen.be. Dit kan sinds 25 maart 2019. De mogelijkheid om een cao elektronisch in te dienen, komt later.

Met deze resultaatsgebonden bonussen kan u de betrokkenheid van uw personeel in de onderneming verhogen. Het (para-)fiscaal statuut laat u toe om dit ook op een efficiënte manier te doen. En met de recentste wijzigingen is ook de administratieve drempel een beetje lager geworden.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Btw-controle van permanent verlieslatende activiteiten 22.02.2021
Lees meer
De digitale algemene vergadering van uw vennootschap 01.02.2021
Lees meer
Corona handelshuurleningen 27.01.2021
Lees meer
Schenking via Nederland minder aantrekkelijk 15.01.2021
Lees meer
Bedrijfswagens: voordeel van alle aard in 2021 01.01.2021
Lees meer
De bedrijfsfietsen worden niet gebruikt… hoe zit dat fiscaal en sociaal? 14.12.2020
Lees meer
Nieuwe effectentaks boven het doopvont 11.12.2020
Lees meer
Wat veranderde er voor de bestuurders in het WVV? 06.12.2020
Lees meer
Alle nieuws
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Lees meer
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Lees meer
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Lees meer
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Lees meer

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website door Kluwer EasyWeb