• Telefoon: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Btw-controle van permanent verlieslatende activiteiten
  • De digitale algemene vergadering van uw vennootschap
  • Corona handelshuurleningen

Diensten

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

UBO-register: geen uitstel maar gedoogbeleid

30 september was de absolute deadline voor de registratie van de “uiteindelijke begunstigden” van uw vennootschap. Maar een week voor die datum kregen we toch weer wat “uitstel”. Maar vanaf 1 januari 2020 moet uw vennootschap de nodige info doorgegeven hebben want anders komen er toch echt sancties van.

Van 2015 tot 2020

In 2015 kwam de EU op de proppen met een richtlijn die de lidstaten opdroeg om wetgeving in te voeren die vennootschappen moest verplichten aan te geven wie er achter de schermen van een vennootschap zit. In België kwam dat tot stand met een wet van 18 september 2017 “tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten”. En meteen weten we ook wat het doel van deze wetgeving is: de strijd tegen het witwassen van geld.

Die wet moest aanvankelijk in werking treden op 31 oktober 2018 maar die deadline kon de overheid zelf niet halen omdat tal van uitvoeringsbesluiten nog niet klaar waren. 30 september 2019 zou het dan uiteindelijk worden en eigenlijk is het dat nog steeds.

Maar omdat tal van ondernemingen hun huiswerk nog steeds niet gemaakt hebben komt er nog een bijkomend “uitstel”. Echt uitstel mogen we het niet noemen want de wet is nu wel degelijk van kracht. Maar de overheid deelde eind september mee dat ze in de periode van 1 oktober tot 31 december 2019 een gedoogbeleid zal voeren: wie in die periode de nodige registratieformaliteiten in orde brengt doet dat wel degelijk laattijdig maar zal niet gesanctioneerd worden.
Vanaf 1 januari 2020 komen er wel sancties.

Sancties afhankelijk van de omstandigheden

Wie de informatieplicht niet naleeft kan een boete oplopen van 250 euro tot 50.000 euro.
De “informatieplichtige” wordt eerst gehoord en krijgt vervolgens via een aangetekend schrijven de administratieve geldboete aan huis geleverd.

Het bedrag van de boete hangt af van de omstandigheden. De bevoegde overheidsdienst houdt met name rekening met:
1° de ernst en de duur van de inbreuken;
2° de mate van verantwoordelijkheid van de betrokkene;
3° de financiële draagkracht van de betrokkene;
4° het voordeel of de winst die de inbreuken eventueel opleveren;
5° het nadeel dat derden eventueel hebben geleden door de inbreuken;
6° de mate van medewerking van de betrokkene met de bevoegde autoriteiten;
7° eventuele vroegere inbreuken die gepleegd zijn door de betrokkene.

Wie is informatieplichtige?

De verplichting om het register in te vullen ligt bij de wettelijke vertegenwoordiger van de vennootschap, vereniging, enz. Voor een vennootschap zijn dat dus de bestuurders.
Uiteraard kunnen zij iemand mandateren. Dat kan een interne medewerker zijn of een derde (zoals een accountant).
Maar de bestuurder blijft in eerste instantie de verantwoordelijke.

Een handige brochure en een uitgebreide Frequently Asked Questions vindt u terug op https://financien.belgium.be/nl/ubo-register

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Btw-controle van permanent verlieslatende activiteiten 22.02.2021
Lees meer
De digitale algemene vergadering van uw vennootschap 01.02.2021
Lees meer
Corona handelshuurleningen 27.01.2021
Lees meer
Schenking via Nederland minder aantrekkelijk 15.01.2021
Lees meer
Bedrijfswagens: voordeel van alle aard in 2021 01.01.2021
Lees meer
De bedrijfsfietsen worden niet gebruikt… hoe zit dat fiscaal en sociaal? 14.12.2020
Lees meer
Nieuwe effectentaks boven het doopvont 11.12.2020
Lees meer
Wat veranderde er voor de bestuurders in het WVV? 06.12.2020
Lees meer
Alle nieuws
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Lees meer
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Lees meer
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Lees meer
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Lees meer

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website door Kluwer EasyWeb