• Phone: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
search-message

Latest-news

  • Êtes-vous au fait de la nouvelle fiscalité automobile d’application à partir de 2023 ?
  • (Pas de) déduction pour investissement pour les biens loués
  • La location de logements meublés

Services

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Tijdelijk 100% aftrek voor receptiekosten

Tot 31 december 2020 zijn receptiekosten in de inkomstenbelastingen 100% aftrekbaar. De maatregel moet de evenementensector ondersteunen. De vraag is natuurlijk of de strikte regels inzake evenementen het überhaupt mogelijk maken om dergelijke evenementen te organiseren.

Publiciteitskosten versus receptiekosten

In btw-aangelegenheden maakt men een onderscheid tussen onthaalkosten en publiciteitskosten. Onthaalkosten zijn voornamelijk gericht op bestaande relaties (klanten of leveranciers) waarbij het doel is om het ontvangst van deze relaties zo aangenaam mogelijk te maken.
Kosten van bijvoorbeeld een opendeurdag worden beschouwd als publiciteitskosten.
Het verschil? De btw op publiciteit is volledig aftrekbaar, die op kosten van onthaal is niet aftrekbaar.

In inkomstenbelastingen zijn receptiekosten steeds 50% aftrekbaar. Traditioneel kijkt de fiscus er naar de aard van de uitgave, en niet zozeer naar de reden van het evenement.
Maar in 2018 antwoordde de minister op een parlementaire vraag over het verschil tussen btw en inkomstenbelasting, dat volgens hem een regeling zoals die van btw best ook in inkomstenbelastingen toegepast kon worden.

Het Hof van Cassatie

Het Hof van Cassatie kreeg in 2019 de vraag ook voorgelegd maar dit Hof meent, net zoals de fiscus, dat u niet moet kijken naar het doel van de uitgave maar wel naar de aard. De feesttent die u huurt voor een receptie voor bestaande klanten of voor een opendeurdag? Het is altijd een receptiekost met een aftrek van 50%.
De belastingadministratie volgt deze strengere houding en de huidige minister van Financiën bevestigt deze visie.

Coronamaatregel

De Corona III-wet voorziet een 100% aftrek voor receptiekosten gemaakt tussen 8 juni 2020 en 31 december 2020. Hiermee wil de wetgever de evenementensector een duwtje in de rug geven.

Opgelet: de versoepeling geldt enkel voor inkomstenbelastingen en enkel voor receptiekosten. Inzake btw verandert er niets. En andere uitgaven zoals bijvoorbeeld relatiegeschenken blijven gewoon onderworpen aan de 50%-beperking.   

Op restaurant

Een tijdlang werd aangekondigd dat de 100%-aftrek ook zou gelden voor restaurantkosten Die zijn in inkomstenbelastingen slechts 69% aftrekbaar. Die versoepeling kwam er echter niet.

De Corona III-wet voorziet wel in een belastingvrijstelling voor zogenaamde consumptiecheques. Wie deze cheques krijgt, kan ze besteden hetzij in de horeca hetzij in culturele handelszaken, sportverenigingen en bepaalde kleine handelszaken.
Het initiatief om consumptiecheques aan te bieden, zal in principe bij de werkgever liggen. Ze zijn niet alleen vrijgesteld van sociale bijdragen maar ook van inkomstenbelastingen. Het maximumbedrag dat de werkgever mag toekennen is 300 euro.

De meeste fiscale steunmaatregelen lopen tot het einde van 2020. Maar de vraag is of dit voldoende lang is? Evenzeer is er de vraag of de toestand van de schatkist toelaat om deze maatregelen nog te verlengen.

  • Latest-news
  • Services
Êtes-vous au fait de la nouvelle fiscalité automobile d’application à partir de 2023 ? 17.01.2023
read-more
(Pas de) déduction pour investissement pour les biens loués 28.11.2022
read-more
La location de logements meublés 08.11.2022
read-more
Cession d’actions non libérées 04.11.2022
read-more
Panneaux solaires installés par la société sur l’habitation du dirigeant d’entreprise ou d’un travailleur 05.10.2022
read-more
Location d’une salle par une ASBL : quand la complexité de la législation TVA est un atout 10.08.2022
read-more
Le logement comme forme de rémunération 13.06.2022
read-more
Une plaque d’immatriculation personnalisée déductible fiscalement ? 09.05.2022
read-more
read-all-news
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
read-more
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
read-more
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
read-more
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
read-more

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

site web par Kluwer EasyWeb