• Telefoon: 015/20 62 15
  • Email: info@mechlinia.be
Mechlinia
Mechlinia
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Deze gegevens moeten verplicht op een factuur staan
  • Verplichte statutenwijziging vennootschappen: de tijd dringt!
  • Een digitale administratie: voordelen en aanpak

Diensten

  • Boekhouding
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Financieel en Juridisch
  • Home
  • Kantoor
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Financieel en Juridisch
  • Medewerkers
  • contact

Verplichte statutenwijziging vennootschappen: de tijd dringt!

Als gevolg van de nieuwe vennootschapswetgeving, die in 2019 van kracht werd, moeten alle bestaande vennootschappen vóór 1 januari 2024 hun statuten aanpassen. Deze verplichting zorgt bij heel wat ondernemers voor de nodige wrevel, omdat dit voor extra kosten zorgt. Toch kunt u deze maatregel als een opportuniteit – en dus waardevolle investering – bekijken…

De basisregels opgefrist

Op 1 januari 2020 trad het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) in werking. De wetgever snoeide drastisch in het aantal vennootschapsvormen, met vier overblijvende vormen: de besloten vennootschap (bv), de naamloze vennootschap (nv), de coöperatieve vennootschap (cv) en de maatschap.

Afgeschafte rechtsvormen moeten overschakelen op een andere rechtsvorm. De overheid duidde hiervoor een voorgeschreven rechtsvorm aan. Een vennootschap die ervoor kiest om dergelijke voorgeschreven rechtsvorm te gebruiken, kan dat doen met een gewone statutenwijziging.

Wrevel over extra kosten…

Opvallend is dat momenteel nog maar een minderheid van de vennootschappen de statuten heeft aangepast. Het kan dit jaar dus nog erg druk worden bij notarissen, met name voor een statutenwijziging van bv’s, nv’s en cv’s. En zo’n bezoek heeft uiteraard een prijskaartje. En dat zorgt dan weer voor de nodige wrevel bij heel wat ondernemers, omdat wijzigingen voor de typische managementvennootschappen, vennootschappen van vrije beroepsbeoefenaars en patrimoniumvennootschappen enkel technisch van aard zijn.

… of eerder een investering in de toekomst?

Toch suggereren specialisten om deze verplichting niet zozeer als een onnodige kost te zien, maar eerder als een nuttig reflectiemoment en een investering in de toekomst van uw bedrijf. In het kader van de aanpassing van de statuten aan het nieuwe WVV is het immers erg zinvol om stil te staan bij vragen zoals:

Is de huidige structuur van uw onderneming nog aangepast aan de hedendaagse noden?

Hebt u alle afspraken met medeaandeelhouders duidelijk op papier gezet?

Hoe zit het met de continuïteit van uw onderneming als u zou uitvallen? Wat bijvoorbeeld met een zorgvolmacht waarbij de wisselwerking met de statuten van groot belang is.

Quid exitstrategie of successieplanning?

Een antwoord op deze vragen zorgt voor de nodige gemoedsrust en comfort, zowel voor uzelf als voor uw medewerkers.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Deze gegevens moeten verplicht op een factuur staan 30.05.2023
Lees meer
Verplichte statutenwijziging vennootschappen: de tijd dringt! 18.04.2023
Lees meer
Een digitale administratie: voordelen en aanpak 08.04.2023
Lees meer
Elektronisch factureren: stand van zaken in 5 vragen en antwoorden 02.04.2023
Lees meer
Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet? 17.01.2023
Lees meer
(Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen 28.11.2022
Lees meer
Verhuur van gemeubeld logies 08.11.2022
Lees meer
Overdracht van niet-volgestorte aandelen 04.11.2022
Lees meer
Alle nieuws
Boekhouding Een sterke boekhouding vormt de basis van een gezonde onderneming. Boekhouding is meer dan het volgen van de talrijke verplichtingen opgelegd door de wet. Via ons advies op maat, wordt uw boekhouding een beleidsinstrument om uw zaak optimaal te leiden.
Lees meer
Fiscaliteit Als ondernemer en bedrijfsleider wordt ook u geconfronteerd met belastingen. De complexiteit binnen de huidige wetgeving vraagt bovendien om gespecialiseerd advies en continue begeleiding. Wij verdedigen uw belangen als belastingplichtige en staan u bij in geval van fiscale controles.
Lees meer
Starters Bent u van plan om als zelfstandige op te starten? Dan is uw vraag naar professionele ondersteuning een eerste goede zet.
Lees meer
Financieel en Juridisch Een belangrijk aspect voor elke ondernemer blijft de continue opvolging van financiële planning.
Lees meer

openingsuren kantoor

Maandag tot en met vrijdag : van 08.30 uur tot en met 17.00 uur.
Voor een afspraak buiten de kantooruren gelieve telefonisch contact op te nemen.

Contactgegevens

Boekhoudkantoor Mechlinia BV
Frans Halsvest nr 2 bus 101
2800 Mechelen

Tel. : 015/20.62.15
GSM : 0476/23.61.49
Fax : 015/20.86.45

website door Kluwer EasyWeb